Opdracht 1; Plitvicka Jezera, Kroatië - Reisverslag uit Jezera, Kroatië van Renée Graaff - WaarBenJij.nu Opdracht 1; Plitvicka Jezera, Kroatië - Reisverslag uit Jezera, Kroatië van Renée Graaff - WaarBenJij.nu

Opdracht 1; Plitvicka Jezera, Kroatië

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

21 November 2014 | Kroatië, Jezera

Opdracht 1: “Google “41 places to go before you die” en ga naar de site van Bored Panda. Zorg ervoor dat je, voordat je 30 bent, minstens op 1 van deze plekken bent geweest.”

Een mooie, uitdagende opdracht om mee te beginnen dacht ik zo!
Nadat ik de opdracht las, ben ik meteen op google gaan zoeken en heb ik alle plaatsen eens rustig bekeken. Wat een gave locaties en wat moeilijk om te gaan kiezen. Maar al vrij snel had ik een top 3, die ook nog eens goed haalbaar waren qua kosten en tijd.

De keuze is uiteindelijk gevallen op het “National Park Plitvicka Jezera” in Kroatië. Een natuurpark vol met watervallen. Deze heb ik afgelopen zomervakantie bezocht samen met Daan, uiteraard hebben we hier een vakantie van gemaakt en ruim een week genoten van het mooie land.

Halverwege de vakantie zijn we gaan Plitvicka Jezera gegaan. Een ritje van 2 uur heen en 2 uur terug, maar je hebt zoveel te zien onderweg, dus die tijd heb je helemaal niet in de gaten (en een zingende Daan naast je, houdt je ook wel wakker ;))

Nederlanders, die we eerder deze week waren tegengekomen, hadden ons al verteld dat het behoorlijk druk kon zijn en jawel…ze hadden gelijk!
Maar na een parkeerplek en de entree te hebben gevonden, konden we eindelijk naar binnen.
Met de bus naar boven en daar kon de reis, te voet, beginnen naar beneden, langs de watervallen.
Eigenlijk is dit hele verslag zinloos…want je moet er zelf zijn en het zelf zien om te zien hoe mooi het is!
Maar goed, in het begin een paar kleine watervalletjes, waarvan je al denkt WAUW! Maar hoe verder je naar beneden gaat, hoe groter de watervallen worden. Je kon het park zigzaggend door over houten steigers die op het water lagen. Af en toe een stukje bos en soms een stukje weg waar je over moest. Het eerste gedeelte was behoorlijk toeristisch en moest je echt even op je beurt wachten om de waterval te kunnen zien. Later kwam er een splitsing, waarvan gelukkig de grootste kudde het toeristische pad nam en wij het andere pad. Met dat pad ging je een heel stuk omhoog en kon je van bovenaf alles nog eens goed zien. Echt onwijs mooi!
Daar nog een kort praatje gehad met een mevrouw die daar is geboren en opgegroeid en ze het zo jammer vond dat er zoveel toeristen waren. Waarop mijn reactie was “Ja verschrikkelijk, zoveel mensen…”. Owja…ik was zelf ook een toerist.
Na een wandeling van zo’n 6 uur stonden we weer bij het begin punt, helemaal gesloopt, maar zo erg genoten! Naast de watervallen hebben we natuurlijk prachtige natuur gezien, maar ook een lief muisje en veel visjes (voor een dierenliefhebber, altijd leuk!)

1 van de foto’s is een plattegrond. We zijn beginnen bij St2, met de bus via St3 naar st 4. Vanuit daar lopen naar beneden naar P1. Daar met het bootje naar P3. Lopend richting St1 en vanuit daar naar de entree 1. Toen werd het ons teveel en zijn we met de bus weer naar entree 2 gegaan, ons startpunt.
De rest van de foto’s vertellen zelf het verhaal al :)

Voor diegene die twijfelen om daarheen te gaan; zeker doen! Maar kies een moment buiten het hoogseizoen om, dan is het ongetwijfeld nog mooier.

Ik vond het echt een super gave opdracht en ga zeker kijken welke locaties van de 41 ik nog meer ga bezoeken! Bedankt aan de bedenkers: Marten en Yvonne! Echt top!

• 21 November 2014 - 14:19

Hansie:

Zo mooi en leuk gedaan! Pluim voor jou. Xxxx

• 23 November 2014 - 22:36

Janneke:

Ontzettend leuk reisverslag, genoten van je leuke schrijfstijl!